خبرهای شرکت

نقش موثر استارتاپ ها در توسعه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان

اتاق بازرگانی
درسومین جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کاربر نقش موثر استارتاپ ها در توسعه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان غلامرضا اخوان فرید، رییس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این کمیسیون با تمامی صنایع، تولیدکنندگان، بازرگانان و تجار در ارتباط مستقیم می باشد، ارتباط کمیسیون بهبود با شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان را نقطه عطف کمیسیون مذکور دانست و ابراز امیدواری نمود با تشریک مساعی، همفکری و تعامل با یکدیگر این کمیسیون بتواند در بهبود محیط کسب و کار اصفهان تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی بیکاری را یکی از چالش های اقتصاد کشور دانست و افزود: با برنامه ریزی های دقیق ، موثر و هدفمند حتی در شرایط تحریم با بهره مندی از توانایی نیروی انسانی متخصص و ظرفیت های موجود می توان موانع و مشکلات را پشت سرگذاشت. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در شرایطی که با کم شدن درآمدهای حاصل از فروش نفت بخشی از صنایع داخلی با مشکلاتی مواجه شده اند، کاهش کالاهای وارداتی بخش عمده ای از فعالان اقتصادی را به جنب و جوش واداشته و با تولید فرآورده های داخلی باکیفیت و با یک همت عالی و تعامل ویژه دولت و بخش خصوصی می توان نیازهای مردم را در داخل کشور تامین نمود. اخوان فرید در این راستا همراهی بانک ها با فعالان اقتصادی را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه سختگیریهای بیش از اندازه در ارایه تسهیلات به فعالان اقتصادی نوپا و بالا بودن نرخ سود تسهیلات عملاصاحبان کسب و کار را از دریافت وام بانکی محروم ساخته و با کاهش سود تسهیلات و نظارت دقیق بر عملکرد بانکها می توان در فعال کردن بنگاه های اقتصادی بویژه بنگاههای کوچک و متوسط، تولید محصولات باکیفیت، افزایش اشتغال در کشور، صرفه جویی ارزی و… نقش موثری در خودکفایی کشور خواهد داشت.
اتاق بازرگانی
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان استفاده از پتانسیل استارتاپ ها را یکی دیگر از راههای بهبود وضعیت اشتغال کشور عنوان کرد. اخوان فرید در ادامه امضاء تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و بانک صنعت و معدن ایران با تاکید بر افزایش ٥ برابری سقف اعتبارات بانک صنعت و معدن استان اصفهان و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی کشور درایجاد سرای نوآوری ورشد به منظور کمک به تعامل هر چه بیشتر صنعت با دانشگاه را از جمله دستاوردهای اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد.
اصغراخوان مقدم، نایب رییس کمیسیون نیز با بیان اینکه مشکلات مالیاتی، گمرکی،  بیمه و تامین اجتماعی و بانکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی استان و کشور در دهه گذشته بوده است تصریح کرد: خوشبختانه پیگیری های پارلمان بخش خصوصی و همراهی و همکاری سازمان های امور مالیاتی، گمرک و تامین اجتماعی سبب شد در سال جاری شاهد ارائه بسته های حمایتی از سوی سازمان های فوق به منظور ایجاد رونق اقتصادی و کمک به تولید و اشتغال استان باشیم. وی با تشریح این بسته های حمایتی افزود: متاسفانه به رغم همکاری مدیرکل و مدیران ارشد این سازمان ها در حمایت از تولید و اشتغال و اجرایی شدن بسته های حمایتی فوق،  بعضا شاهد یک نوع مقاومت قوی در بدنه اجرایی و مدیران میانی سازمان های فوق هستیم که اصلاح آن نیازمند ایجاد یک فرآیند نظارتی منسجم  و اثر بخش خواهد بود.
اتاق بازرگانی
اخوان مقدم در ادامه از همکاری استانداری با اتاق بازرگانی اصفهان جهت نظارت و پیگیری اجرایی شدن بسته های حمایتی سازمان های امورمالیاتی، تامین اجتماعی و گمرکی خبر داد و تصریح کرد: بدون شک تحقق شعار سال و ایجاد رونق تولید و رشد اشتغال استان نیازمند مطالبه گری بیشتر از سوی اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان به همراه تعامل سازنده و همراهی سازمان های دولتی  و دستگاه های اجرایی استان خواهد بود. در ادامه رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان نیزضمن بیان اینکه تسهیلات ویژه گمرکی برای فعالان مجاز اقتصادی در نظر گرفته شده، گفت: این یک برنامه جهانی است که چنانچه کاملاً اجرا شود، گمرک اعم از ایران یا کشورهای دیگربرای این اشخاص گواهی AEO صادر می کند که با استفاده از این گواهی می توانند در سایر کشورها نیز از امتیازات ویژه برخوردار شوند.
وی ترخیص کالا خارج از سطح سه، پذیرش ضمانت نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده 6 قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت نامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه های ماده 6، استفاده از تضمین بیمه ای برای صادرات، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات و… را از جمله تسهیلات 18 گانه فعالان مجازاقتصادی عنوان کرد.
همچنین کوروش خسروی، دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و عضو کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان  در خصوص اکوسیستم کارآفرینی گفت: نیروی انسانی متخصص و برخوردار از مهارت کسب و کار، فرهنگ از جمله داشتن فرهنگ کارتیمی و خلاقیت، حمایتها و سیاستها، استارتاپ ها، منابع مالی خطرپذیر و دسترسی به بازار المانهای مهم مدیریت یک اکوسیستم کارآفرینی است. وی در ادامه چالشهای اصلی اکوسیستم کارآفرینی اصفهان را کمبود شدید منابع مالی خطرپذیر و دسترسی ناقص به بازارهای جهانی دانست و تصریح کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد تقریبا عمده  شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر (venture capital) کشور در تهران متمرکز بوده و همین امر سبب کوچ استارپ های اصفهانی به پایتخت برای جذب سرمایه و توسعه فعالیت ها شده است که  این امر به معنای از دست دادن طبقه خلاق شهر می باشد.
وی مکلف نمودن شهرداری به جذب سرمایه گذاران خطرپذیر را یکی از مترقی ترین مصوبات شورای شهر کشور در چندسال اخیر دانست و گفت: در این مصوبه شهرداریها می توانند  در شکل گیری یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) تا سقف 5 میلیارد تومان مشارکت داشته باشند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان سخنان خود شرط توسعه اکوسیستم کارآفرینی در اصفهان را درگیر نمودن گروه های مردمی اعم از تشکل ها و خیریه ها دانست و خواستار شکل گیری کمیته ای به منظور ارتقاء اکوسیستم کارآفرینی اصفهان ذیل کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کارشد.

Related Posts