خبرهای شرکت

برای فعالیت در بازار بورس محتاط تر از قبل عمل کنید

اتاق بازرگانی
در همایش مجازی «اقتصاد امروز ایران، کسب و کارها و معمای سرمایه گذاری 1399» که با سخنرانی حسین عبده تبریزی تحلیلگر اقتصادی به صورت آنلاین برگزار شد، عنوان گردید توسعه صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی در کاهش ریسک بازار بورس از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش که به همت کمیسیون توسعه و بهبود  محیط کسب و کار برگزار شد با بیان اینکه محدودیت های ناشی از تحریم ها در حوزه صادرات و واردات و قرار گرفتن کشور در لیست سیاه FATF شرایط تجارت کشور را با محدودیت هایی مواجه کرده است، افزود: در این بین پارادایم کرونا همه ابعاد زندگی و کسب و کارها را نیز متاثر ساخته است.
وی ضمن تاکید بر لزوم انجام اقدامات اصلاحی در بنگاه های اقتصادی و درک زود گذر نبودن تغییرات حادث شده، ارایه پکیج های حمایتی و اجرایی نمودن مجدانه این بسته ها در مقام عمل توسط دولت را مهم دانست و تصریح کرد: چنانچه دولت در ساز و کار خود در برخورد با بحران کرونا تجدید نظر نکند، پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان تجربه تورم بالای 30 درصد، کاهش ارزش پول ملی، رکود تورمی همراه با کاهش فروش نفت به کمتر از 300 هزار بشکه در سال 98 را حاکی از دوران سخت در حوزه اقتصاد ایران در سال پیش رو دانست.
گلشیرازی اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب از سوی صندوق های حمایتی از جمله صندوق ضمانت صادرات و حمایت مناسب در حوزه تامین مالی صادرات را در گسترش صادرات خرد کشور مهم ارزیابی نمود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه رشد فزاینده بورس را از منظر محور بودن دولت و صف انتظار طولانی بنگاه های مطرح اقتصادی بخش خصوصی جهت پذیرش در بازار سرمایه ، نگران کننده و از منظر جذب نقدینگی و عاملی برای کاهش رشد تورم و نقدینگی امیدوار کننده خواند.
گلشیرازی کسری بودجه 30 درصدی و رفتارهای مالیاتی بعضا سلیقه ای را موجب تشویش خاطر فعالان اقتصادی دانست و گفت: تحقق جهش تولید نیازمند تعامل و همکاری هر چه بیشتر با صاحبین کسب و کارها و محوریت قرارگرفتن بخش خصوصی درحکمرانی دولت است.
در ادامه حسین عبده تبریزی،  تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه با شیوع کرونا آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد شده است، تصریح کرد: حتی با مهار کامل این ویروس هم اقتصاد به روند قبلی خود به دو دلیل باز نخواهد گشت.
وی افزود: در چند ماه اخیر بخش بزرگی از جامعه آسیب قابل توجهی داشته  و درآمدها کاهش یافته است، به همین دلیل طبیعتا این بخش از جامعه سیاست های انقباضی را برای مصرف در پیش خواهند گرفت و به سطح مصرف خود در قبل از بحران کرونا بازنخواهند گشت. علاوه بر این به دلیل محدودیت های اعمال شده در اقتصاد کشور ناشی از کرونا در چند ماه اخیر، بسیاری از شهروندان سبک جدیدی از زندگی را تجربه نموده و به آن عادت کرده اند، به همین دلیل بعید است با مهار کرونا، به سبک زندگی قبل از کرونا برگردند و فعالیت هایی از قبیل رستوران ها، فست فودها و هتل بسیار زمان خواهد برد تا به وضعیت پیش از این برگردد.
عبده تبریزی در ادامه به بررسی بازارها برای سرمایه گذاری پرداخت و رشد چشمگیر شاخص بورس و سوددهی این بازار در یکسال اخیر را غیر طبیعی دانست.
وی تصریح کرد: علیرغم طلایی بودن بازارهای طلا و مسکن در سال 99 این بازارها  جذابیت چندانی برای سفته بازی و جذب نقدینگی بالای کشور نداشته است، اما شاهد رشد چند برابری شاخص بورس در یکسال گذشته بودیم و این درحالی است که اقتصاد کشور به دلیل تحریم های غرب و همچنین شیوع کرونا رشد منفی را تجربه می کند.
عبده تبریزی عدم جذابیت سایر بازارها و همچنین حمایت دولت و ظرفیت بازار بورس را سبب ایجاد جذابیت در این بازار دانست و تصریح کرد: جذب نقدینگی های سرگردان و همچنین پس اندازهای شهروندان در این بازار از این مزیت برخوردار است که برخلاف بازارهایی مانند ارز، مسکن و خودرو، رشد قیمت ها و شاخص بورس بصورت مستقیم تاثیر سوئی بر تورم کشور و در نتیجه معیشت شهروندان نخواهد داشت و به همین منظور دولت از توسعه این بازار حمایت کرده است.
عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار افزود: هرچند وظیفه ذاتی بازار سهام کمک به تامین مالی شرکت ها و بخش مولد اقتصاد است اما متاسفانه این بازار در کشور هنوزاز رویکرد اصلی خود بسیار فاصله داشته و افزایش شاخص بورس عملا کمکی به تامین نقدینگی بخش های مولد اقتصاد نکرده است .
وی رشد شدید شاخص بازاربورس را به دلیل هجوم نقدینگی به این بازار دانست و از فعالان اقتصادی خواست برای فعالیت در این بازار محتاط تر از قبل عمل نمایند چرا که این میزان از رشد شاخص، هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته و به هر دلیلی نقدینگی مسیر جذاب دیگری پیداکند، شاهد خروج سرمایه ها از این بازار خواهیم بود.
عبده تبریزی تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمتی در بورس و افت شاخص ها، آن دسته از سرمایه گذاران و معامله گران حرفه ای که از سال ها پیش در این بازار حضور داشته و سهام خود را با قیمت های پایین خریداری نموده اند با مشکلی مواجه نخواهند شد و تنها سهم کوچکی از سود خود را از دست خواهند داد اما سرمایه گذاران جدید و عموم مردم که با مشاهده رشد شاخص بورس از این پس به این بازار ورود نمایند در صورت اصلاح قیمتی و افت شاخص متضرر می شوند پس باید حساب شده و با بهره گیری از کارشناسان و کارگزاران این حوزه در این زمینه سرمایه گذاری نمایند.
وی از دولت و فعالان اقتصادی خواست تا با فعالیت منطقی در این بازار، از ریزش شدید این بازار درآینده جلوگیری نمایند.
منبع : اتاق بازرگانی

Related Posts